Ahad, 18 Disember 2011

Sana Sini Ada Cerita


~Alhamdulillah masih berkesempatan untuk berkongsi kata dan rasa. Baru-baru ini ana berpeluang mengikuti majlis ilmu sempena minggu Usuluddin & Falsafah bersama Ustazah Fatimah Syarha lebih mesra dikenali sebagai kak Fatima. Teruja bila dapat bersua buat pertama kali walaupun sebelum ini hanya melihat di buku2 tulisannya yang hebat . Orangnya sangat lembut, manis, setiap bait kata-katanya tersusun indah pasti puitis namun mudah difahami. “ Wanita & Fesyen Masa kini” tajuk yang dibincangkan sepanjang 2 jam program berjalan.

Sedikit ingin dikongsi bersama :

Hukum asal fesyen sebenarnya tidak ada yang Sohih(tepat) dan Sorih(jelas) yang mengatakan fesyen itu haram..Sekiranya ada yang mengatakan ia haram hanya ada pada hadis yang ditafsirkan dalam banyak wajah atau kaedah. Asal sesuatu perkara itu adalah harus dan ulama tidak meletakkan sesuatu perkara tanpa ada nas Quran dan hadis.

Wahai Puteri2 Islam yang disayangi..Apa2 sahaja kemajuan yang berlaku dalam fesyen pakaian wanita selagi mana menepati syarat-syarat yang digariskan oleh para ulama berdasarkan ijtihad yang disepakati iaitu antaranya: mestilah pakaian longgar, tidak nipis, tidak ketat, fesyen yang tidak menyerupai wanita kafir n etc.

Berfesyen juga mestilah kerana Allah bukan niat untuk menunjuk-nunjuk walaupun berpakaian zuhud sekalipun yang dipakai tetapi dengan niat menunjuk2 supaya orang mengatakan” orang tu zuhud lah” ia tetap perkara yang dibenci oleh Allah swt. Ingatan bersama..

ISLAM BUKAN ANTI FESYEN..ISLAM CUMA ANTI DEDAH AURAT DALAM BERFESYEN..from Sist Fatima Syarha

Cantik Di Mata Allah Lebih Bernilai Dari Cantik Hanya Pada Pandangan Mata Manusia.

Kak Fatimah Syarha

~Teringat kata-kata Kak Fatima saat bersalaman dengan beliau & sempat berpesan “Dik jadilah mawar yang berguna pada agama”..walaupun hanya secebis pesanan namun terpahat dihati sehingga saat ini..


>Fantastic Legacy Youth Camp (FLY)

Tenang, Santai, Aktif..

Kem Herba, Sungai Congkak tempat yang sangat cantik dan segar(dikelilingi hutan rimba)..perasaan buat pertama kali mengikuti kem di alam kampus sangat teruja & best!!. Walaupun agak sibuk dengan kuliah, tutor dan assignment tapi masih ada ruang untuk join program. Pengisian banyak kepada motivasi diri dan rohani al-maklumlah kami baru di alam kampus banyak perkara yang perlu dicari dan digali. Suasana tempat yang segar..sungai yang menenangkan secara x lansung merehatkan minda..mungkin di sini ana hanya berkongsi secebis rasa..Sahabat2 pun pernah berKEM kan jadi macam tulah rasanya…huhu^^

*seronok dapat berkenalan dengan sahabat2 dari pelbagai fakulti FUU,FST,FPEND,FKAB*


>Belajar Dari Sesuatu Yang Baru

Tak pernah terfikir untuk menghasilkan sebuah Kaligrafi hasil dari usaha sendiri. Tapi bila dah belajar baru tahu & lebih mudah untuk menghasilkan seni kaligrafi. Seronok bila tengok hasil buah tangan sendiri & sahabat2 semuanya cantik2 belaka..Mungkin ana boleh tunjukkan sedikit proses mudah membuat kaligrafi di atas prospek..

Inilah hasilnya..


>Bertemu Sahabat

Hampir 5 tahun tak bersua akhirnya berkesempatan untuk bertemu walaupun seketika..sahabat lama Renny Jhoennuin.. Teringat saat bersama2 mewakili sekolah ke Majlis Tilawah al-Quran peringkat negeri Sabah selama 2 tahun berturut2…disitulah jejak perkenalan..seorang yang petah & friendly..mungkin ada kisah antara kami berdua pernah berlaku & takkan dilupakan…sangat kuat diingatan sehingga hari ini…apapun teruskan perjuanganmu di bumi Sabah nanti..disana ramai insan yang memerlukan dakwah ini..Doaku semoga zuriat yang bakal dilahirkan menjadi penerus pejuang agama pada masa akan datang..InsyaAllah..

~ Tak lupa buat Kak Sarah Azizul tahniah..teruskan cita-citamu ingin meneruskan dakwah dalam dunia perniagaan..ahli kelab pc tetap sokong…^^

kenangan bersama*

Ahad, 4 Disember 2011

Puasa 9 dan 10 Muharam (Hari Asyura)...



~Puasa sunat 9 dan 10 Muharam sangat digalakkan bagi seluruh umat Islam dan ini berdasarkan hadis Qudsi yang ana rujuk sebagai bukti kesahihannya.. Mungkin sebelum ini sahabat2 pernah mendengar berkaitan dengan berpuasa 9 dan 10 Muharam adalah tidak benar & dari sumber hadis palsu atau dhoif tetapi disini ana sertakan hadis sohih yang telah diriwayatkan oleh Sahih Bukhari & Baihaqi..Renung2kan dan sama2 kita amalkan..

Dari Ibnu Abbas r.a katanya ketika Nabi s.a.w tiba di Madinah, Baginda melihat orang Yahudi
berpuasa pada hari Asyura.Nabi pun bertanya, "Hari apakah ini?" jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka kerana itu nabi Musa berpuasa kerananya." Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari Asyura..

(Sahih Bukhari)

Rasulullah s.aw bersabda: "Berpuasa kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi."

(Riwayat al-Baihaqi)



Sabtu, 26 November 2011

Hijrah Satu Perubahan




Jom sahabat2 kita melangkah dengan azam yang baru, jadikan tahun ini lebih baik dari yang lepas..

Semoga kita dapat mengharungi hari2 mendatang dgn penuh keimanan & keberkatan..Redha Allah itu penting...

Ana sendiri berharap untuk diri ini: be a better muslim..as friend..as student..other..

Ya Allah..tetapkanlah daku sentiasa berada dijalanMU...




Jumaat, 18 November 2011

Ratib Bibir Hati


Gemersik gema azan
Siulan cengkerik senja
Bayu lembut menyapu wajah
mencurah damai sekuntum hati

Indah biah ciptaNya
Seindah kasihNya

Kala hati terasa sepi
Mutiara zikrullah di bibir kalam
Penerang Qalbi bias terasa
Kilau butir bintang diangkasa
Setia menabur cahaya

Agungnya KuasaMu
Seagung cintaNya

Tenang dinihari
Mengamit bibir hati
Merasa madu zikir
Dihamparan tafakur

Dalam sujudku berteman tangis rindu
Dalam Doa berteman sarat impian
Agar akhirku nanti dselimuti kasihMU...


Nukilan kala sang hati terasa sepi..
Iman Humaira

Sabtu, 5 November 2011

Salam Eiduladha

ALLAHUAKBAR…ALLAHUAKBAR..

Syukur ke hadrat Allah SWT masih memberi kesempatan untuk terus beribadah kepadaNYA..pasti kedatangan eiduladha sentiasa mengingatkan kita kembali pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Inilah peluang kita sebenarnya untuk merenung dan cuba meletakkan diri kita pada posisi sepertimana sejarah pengorbanan yang berlaku ketika Nabi Ismail merelakan dirinya untuk dikorbankan semuanya kerana menuruti perintah Allah tetapi ia berlaku dengan seribu hikmah. Sehingga hari ni kita menyambut hari kebesaran iaitu Eiduladha..lihatlah dari sudut pengorbanan kita dalam menegakkan syariat Allah SWT?tepuk dada tanya iman..

*Teringat kenangan saat berhari raya korban di bumi Kemboja pada tahun lepas. Kehidupan di sana yang penuh cabaran terutama bagi minoriti umat Islam yang jumlahnya hanya sedikit tetapi kuat mengharungi warna warni kehidupan. Hitam atau putih pasti diteruskan ana sangat kagum melihat usaha umat Islam di sana yang sentiasa mahukan ilmu agama dan bangun dari terus ditindas. Itulah pengorbanan orang Islam di bumi Kemboja nak dibandingkan umat Islam kita yang bilangannya ramai. Bukalah mata, kita perlu kepada perubahan..Satu perkara yang ana takkan lupakan bila melihat penduduk Islam di Kemboja setiap kali masuknya waktu solat yang lima pasti ramai jemaah yang berpusu-pusu ke masjid berdekatan. Renung2kan kita yang sentiasa mudah ini…

Kenangan bersama di bumi Kemboja

Apapun semoga Eiduladha kali ini memberi pengajaran dan menjadikan kita hamba Allah yang lebih baik. Tidak lupa kepada semua jemaah haji yang berada ditanah suci Mekah harapan semoga diberi kemudahan dan mendapat haji yang MABRUR..Allahumma Amin…InsyaAllah..

~Buat semua keluarga & sahabat handai Salam Eiduladha semoga kita sentiasa menjadi insan yang teguh dan diberi kekuatan olehNYA…Biiznillah..


“SAAT BERDERAI JATUH AIR MATA IBRAHIM..

MELIHAT KETEGUHAN IMAN ANAKNYA ISMAIL..

DIKALA ITULAH BERMULANYA SEJARAH AGUNG

ERTI SEBUAH PENGORBANAN


Sabtu, 29 Oktober 2011

Ubat Hati



renung2kan & amalkan..mudah..senang..~

Rabu, 26 Oktober 2011

Himpunan Selamatkan Akidah Ummah


Saat takbir dilaungkan di Stadium Terbuka Malawati Shah Alam terasa roh meresap dalam diri ana..bergema laungan Allahuakbar3x bersama sahutan ribuan manusia yang berada dalam Himpunan Sejuta Ummah Selamatkan Akidah..pengalaman yang sangat berharga yang ana xkan lupakan..bermula seawal jam 1.30 petang ana bersama 3 orang sahabat lain(Syida, Kak Af & cik driver)beserta rombongan IPT sudahpun berada di perkarangan Stadium sementara menunggu masa untuk masuk ke Stadium Terbuka Melawati Shah Alam.. tak kira la ahli politik, keluarga, pelajar sekolah, IPT, IPTS dan ramai lagi yang datang untuk sama2 menyokong Himpunan Sejuta Ummah..saat masuk ke stadium Shah Alam buat pertama kali terdengar gema nasyid dialunkan (live) oleh gabungan nasyid Malaysia (Munsyeed) terdiri daripada Kump.Hijjaz, In-Team, Unic, Aidil, Muadz, brothers dan banyak lagi.

Macam2 ragam manusia..ada pihak yang saja2 buat bising x tau la apa sebabnya mungkin nak minta perhatian wartawan kot.. ramai juga wartawan yang datang dari pelbagai stesen tv dalam negara dan luar. Risalah2 dari pelbagai pihak NGO juga ada diedarkan kepada semua yang hadir..paling suka bila tengok baby2 yang comel yang turut serta dalam Himpun ni sama2 bersemangat tu.. ^^

*Sedikit info mengenai Himpunan Sejuta Umat yang bertemakan “Selamatkan Akidah Umat” dianjurkan secara bersama oleh pelbagai NGO dan orang perseorangan yang mewakili umat Islam di Malaysia. Ia bertujuan untuk menzahirkan keperihatinan dan kesatuan umat Islam dalam berdepan usaha-usaha pihak tertentu yang berniat jahat untuk memurtadkan umat Islam secara terancang. Dalam perhimpunan ini, ramai tokoh-tokoh pemimpin yang mewakili pelbagai pihak menyampaikan ucapan dan pidato masing2 antaranya ialah bekas mufti perak Us Harusani, Us Farhan(Bekas Paderi Missiniory), Presiden Isma, Presiden Ikatan Islam, Dr Azhar Yakob dan ramai lagi..Banyak input baru yang ana perolehi daripada ucapan tokoh-tokoh ilmuan ni..great information..



Ana percaya program seperti ini mampu memberi impak terhadap masyarakat khususnya kesedaran dan rasa prihatin di kalangan umat Islam terhadap isu-isu penting sebegini TANDA SAYANG KITA TERHADAP ISLAM. Ana berharap seluruh umat Islam di Malaysia turut bersama untuk terus menyokong Himpunan sebegini pada masa akan datang dan sama2 dapat menggerakkan dakwah dengan lebih meluas..InsyaAllah mudah-mudahan segala usaha seperti ini mendapat keberkatan dari Allah SWT..Allahumma Amin..

BERSAMA SELAMATKAN AKIDAH UMAT ISLAM..

Ahad, 25 September 2011

Detik-detik yang berlalu..


KONVOKESYEN

::Alhamdulillah2 syukur padaNYA masih lagi diberi kesempatan untuk terus berpijak di bumiMu ini…dan masih diberi nikmat untuk merasai kegembiraan bersama orang2 yang ana sayangi..hampir seminggu berlalu detik 19 hb September merupakan hari bersejarah buat ana bersama sahabat-sahabat yang lain setelah 3 tahun berjuang di medan ilmu KIPSAS untuk menerima segulung Diploma Dakwah dan Pengurusan..rasa bahagia dan gembira dapat berjumpa dengan sahabat2 setelah sekian lama tidak berjumpa..terubat rindu bila dapat bersua..Ya Allah setinggi2 kesyukuran yang mampu ana ucapkan kerana dipermudahkan jalan menuntut ilmu ini…jujur ana katakan bumi KIPSAS adalah tempat yang banyak memberi tarbiyah untuk diri ini..jasa dan sumbangan para pensyarah takkan ana lupakan doa’ buat kalian agar sentiasa diberi kekuatan untuk terus mendidik anak bangsa menjadi seorang insan sentiasa berpegang teguh dengan agama..ameen3..(especially to Ustazah Safiah,Ustazah Aisyah,Ustaz Ainuddin,Ustaz Effat,Ustaz Faddly,Ustaz Haizuran & others)..tidak lupa keluarga yang menjadi tunjang kepada diri ini untuk terus melangkah kehadapan syukran jiddan…juga sahabat2ku yang menjadi sumber kekuatan dan sentiasa mendoa’kan diri ini..terima kasih3…tiada apa yang mampu untuk diberikan melainkan doa jua buat kalian…Allah sahaja mampu membalasnya..


sahabat perjuangan


ana & konvokesyen


DUNIA BARU

:: Sujud syukur mampu ana lakukan setelah ditawarkan ke salah satu Pusat pengajian Tinggi di Malaysia walaupun sebelum ini jauh di sudut hati untuk menyambung belajar ke acheh..namun inilah yang dikatakan ketetapan yang telah ditentukan..cepat masa berlalu ana telahpun menjalani kehidupan sebagai seorang mahasiswi..inilah dunia baru ana..kampus baru..kawan baru…hostel baru…pensyarah baru…segala2nya baru buat ana…bermula hari pertama mendaftar agak kelamkabut juga dibuatnya dengan dokumen masih ada yang belum lengkap & urusan2 lain yang belum diselesaikan..al-maklumlah hari ana menerima konvokesyen dan raptai sangat hampir dengan hari pendaftaran..hari pendaftaran hampir semua sahabat2 ana yang pernah belajar bersama di KIPSAS kesemuanya mendaftar diakhir waktu..rupanya bukan ana sahaja yang kelamkabut tapi yang lain juga..apapun semuanya dapat diuruskan dengan baik sehingga hari orentasi dijalankan…Orentasi = agak penat tapi seronok..walaupun sudah berada di dunia yang baru bumi KIPSAS tetap diHATI…


SAHABAT-SAHABAT YANG DIRINDUI

:: Firstly..mabruk2 buat semua sahabat2 yang berjaya melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi..ada yang ke Jordan, Acheh dan tak kurang jg di dalam Malaysia..terasa baru bersama..tetapi itulah hakikatnya setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. agak sedih juga bila tak dapat bertemu dan bersama lebih lama sebelum masing2 ke destinasi ilmu..semoga kalian semua dipermudahkan langkah dan diberi kekuatan menghadapi kehidupan mendatang..Doa’ buat semua panjang umur kita bersua lagi...

*To my beloved lil sist Ummu doa’ untukmu juga sentiasa mengiringi..asif sebab x sempat untuk bersama lebih lama & salam sayang kerana Allah..Semoga Ukhuwah ini sentiasa dipelihara olehNYA…*^-^

Iman: Ya Allah berikanku kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini…


Isnin, 5 September 2011

Jom Puasa 6


"Dari Abi Ayyub Al-Anshari ra bahawasanya Rasullullah saw bersabda : ” Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti nya puasa itu dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka pahalanya akan sama dengan puasa setahun”
(Hadis Riwayat Muslim)


Walaupun masih dalam mood raya dan masih lagi terasa pemergian Ramadhan disini ana nak ajak sahabat2 "Jom Puasa 6"..Puasa 6 ini sangat digalakkan untuk kita laksanakan..cuba lihat hadis di atas kita berpuasa 6 hari sahaja tapi ganjaran pahalanya umpama puasa setahun...agak2 larat ke kita berpuasa selama setahun.. apalagi jangan lepaskan peluang yang ada..berkaitan dengan puasa 6 ni ada juga adik2 yang bertanya dengan ana puasa ni boleh ke sekali dngn qada'??atau tidak??mungkin ana boleh jelaskan secara ringkas berkaitan dengan puasa 6 mengikut pendapat ulama ada 3 pandangan:

1- Boleh puasa qada' kemudian baru puasa 6
2- Boleh puasa 6 kemudian baru puasa qada'
3- Boleh qada' dan puasa sunat skali pun dibolehkan...

::Sebenarnya memang banyak pendapat berkaitan dengan puasa 6 ni..dan ana menggunakan pendapat diatas setelah beberapa kali ana mengikuti kuliah agama dan sumber2 ilmu yang boleh dipercayai..terpulang untuk sahabat2 menerimanya..ok Selamat Berpuasa syawal^^


iman: Ya Allah permudahkan kami dalam beribadah kepadaMu....

Selasa, 30 Ogos 2011

"Salam Eidulfitri"



Allahuakbar....Allahuakbar....Allahuakbar....walillahilham....

Alhamdulillah syukur pada Allah pemberi nikmat sekalian insan bergelar manusia..setelah madrasah Ramadhan ditempuhi dengan kekuatan dan mengharap redhaNya..walaupun pada hakikatnya sedih dengan berlalunya Ramadhan namun apa yang telah dilalui dan dipraktikkan diharap mampu diteruskan pada bulan2 akan datang...jujur ana katakan sesuatu" " yang ana dapat dalam perjuangan Ramadhan kali ni..alhamdulillah2 ana sangat bersyukur...semoga dapat diteruskan pada Ramadhan yang akan datang seandainya diberi kesempatan...insyaAllah..

:: Penuh kesyukuran dipanjatkan pada hari kemenangan bila cahaya syawal muncul kembali..alhamdulillah ana masih diberi ruang untuk bernafas dalam menyambutnya bersama dengan insan2 yang tersayang(family)..walaupun sahabat2 ana semuanya berada di kejauhan namun segala ucapan salam tetap ana dihargai...rindu pada kalian semua...

"Salam Eid Mubarak..Mohon kemaafan andai ada salah silap yang pernah terlanjur samaada perbuatan or perkataan oleh insan yang lemah ini...Semoga Tarbiyah Ramadhan sentiasa subur dalam diri kita..


Kullua'am waantum bikhair


Ahad, 21 Ogos 2011

Malam Seribu Bulan"Lailatul Qadar"


Lailatul Qadar….

“Sesungguhnya kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatulqadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam lailatuqadar itu? Malam lalilatulqadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, tutun malaikat dan Jibrail dengan izin Tuhan mereka kerana membawa perkara(yang ditakdirlan berlakunya pada tahun berikut) Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.”

(Surah al-Qadr ayat 1-5)


:: Anugerah istimewa buat seluruh umat Islam di muka bumi Allah dalam menjalani ibadah puasa adalah anugerah LailatulQadar. Siapa & bila ia berlaku kita x akan mengetahui tetapi carilah ia disepuluh malam terkhir Ramadhan. Persoalan yang sering timbul bilakah LailatulQadar??Berdasarkan jumhur ulama di dalam banyak hadis menerangkan LailatuQadar berlaku disepuluh malam terakhir di mana pandangan yang paling kuat mengatakan LailatuQadar berlaku pada malam-malam ganjil pada iaitu 21, 23, 25, 27 & 29 Ramadhan. Bagaimanapun itu hanyalah pendapat ulama kerana ada hadis yang menyatakan LailatulQadar berlaku pada malam genap seperti dinyatakan oleh al-hassan al-Basri yang menyatakan LailatulQadar berlaku pada malam ke -24 Ramadhan. Yang pasti tiada nas yang jelas menyatakan LailatulQadar berlaku pada malam2 ganjil. Bahkan dalam hadis diriwayatkan oleh al-Bukhari juga menyatakan LailatuQadar tidak boleh ditentukan dengan jelas dan yakin.

:: Sabda Nabi s.a.w, Ubadah Shomit berkata: “Sesungguhnya alamat Lailatulqadar adalah malam yang cerah seakan-akan nampak di dalamnya bulan bersinar terang, tetap dan tenang, tidak panas. Haram bagi bintang-bintang melempar pada malam itu sampai waktu subuh. Sesungguhnya termasuk dari tandanya matahari terbit pada pagi harinya dalam keadaan tegak lurus. Tidak tersebar sinarnya seperti bulan malam purnama, haram bagi syaitan keluar bersamanya(terbitnya matahari) pada hari itu.”

Oleh itu, sahabat2ku rebutlah peluang ganjaran malam seribu bulan. Disaat Ramadhan hampir meninggalkan kita semua. Gunakanlah manfaatkan masa & peluang ganjaran yang diberi oleh Allah s.w.t dengan sebaik mungkin dengan menghidupkan malam-malam barakah selagi masih diberi kesempatan. Dijanjikan kita olehNYA ganjaran pahala seribu bulan sudah tentu tidak ternilai bagi kita.

Sirru'alawabarokatillah...Allahumma ameen...


Selasa, 16 Ogos 2011

Ahad, 31 Julai 2011

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.....



*akademi Ramadhan menuju puncak TAQWA...

Rabu, 27 Julai 2011

*Transformasi Ramadhan*



Alhamdulillah…baru-baru ni berkesempatan menghadiri Seminar Transformasi Ramadhan di UKM Bangi yang dianjurkan Total Success, Synergy Training & Consulting, Iftitah Training & Consultancy dengan kerjasama PMUKM..al-maklumlah bulan Ramadhan pun hanya tinggal beberapa hari lagi mungkin dengan seminar ini proses pengislahan diri dalam segenap ibadah dalam bulan mulia ini lebih baik dari sebelumnya..

:: Agak ramai juga yang mengikuti seminar Transformasi Ramadhan ini.. jumlahnya hampir mencecah 400 orang memenuhi Dewan Kompleks Tun Abdullah Mohammad Salleh. Seminar yang sangat-sangat bermanfaat dan bernilai kerana ilmu seperti ini tidak mampu dibeli tetapi dikongsi…Mungkin sedikit sebanyak input yang ana perolehi ingin dikongsikan bersama sahabat2 sebelum melangkahnya kita ke bulan Rahmat penuh keberkatan…InsyaAllah…

Slot pertama yang dimulakan oleh Tuan Fazrul Ismail yang bertajuk “Ramadhan & Transformasi Intelektual..banyak menyentuh berkaitan dengan cara memperbetulkan pandangan kita terhadap bulan Ramadhan dan apa yang harus di buat dan praktikalnya…kerana setiap muslim akan melalui proses dari segi fizikal, intelektual, emosional dan spiritual(punca terbesar suatu perubahan)…Kerana Ibadah memproses kepercayaan iaitu matlamat untuk mencapai taqwa kita kepada Allah s.w.t. Seterusnya beliau banyak mengunakan aplikasi dari ayat al-Quran iaitu pada ayat 183-197 surah al-Baqarah yang mengkhususkan puasa dan amalan di bulan Ramadhan…

“Ramadhan adalah perisai”

Seterusnya slot yang berkaitan dengan Ramadhan & Transformasi fizikal yang disampaikan oleh Dr.Mahathir Mohamed..jangan salah sangka ye panelis ni bukanlah bekas PM kita tu tapi hanya kebetulan namanya sama..Dr. banyak menyentuh berkaitan tentang kesan positif berpuasa dan dari sudut pemakanan individu dalam menjaga kesihatan tubuh badan...mungkin ana boleh kongsikan terus sedikit tips2 ramadhan dalam menjaga pemakanan:

· Bersahur untuk mengelakkan gastritis

· Kurangkan kalori : elakkan makan berlebihan ketika berbuka

· Kunyah dengan teliti

· Kurangkan caffeine

· Pastikan sumber protein ada dalam pemakanan (saiz tapak tangan)

· Makan apabila lapar berhenti sebelum kenyang

· 1/3 makanan…1/3 air…1/3 angin

· Hadkan manisan kepada kurma dan buah-buahan

Dan banyak lagi ilmu yang dikongsikan oleh Dr Mahathir…simple share..

:: Slot ni adalah yang paling ana tunggu2kan sebenarnya...slot yang disampaikan oleh Ust Hasrizal@saifulislam iaitu Transformasi emosi & Spritual..kebiasaannya sebelum ini hanya membaca blog beliau ttp kali ni ana berpeluang mendengar pengisian secara live dan ia sangat menarik perhatian bukan sahaja ana tetapi semua peserta..Ust banyak menggunakan pengisian berkaitan dengan kehidupan beliau sendiri dan pengalaman yang dilalui..jujur ana katakan sangat2 menarik+input...

Ustaz Hasriza@saifulislam

:: Bermula dengan muqadimah berkaitan denga sejarah seorang pemimpin iaitu Presiden Pertama Tunisia Habib Bourguiba yang mengeluarkan pekeliling pada tahun 1961 - tidak membenarkan puasa kepada pekerja-pekerja kerajaan dengan alasan dgn berpuasa tidak akan melahirkan pekerja2 yang produktif...apabila kita melihat ia sebagai satu sejarah yang pernah berlaku maka kita akan mempelajarinya untuk tidak melakukannya(sesuatu yang salah)...

Itulah hakikat bila kita mengetahui puasa sebagai satu kewajipan setiap orang muslim..kata beliau:"Siapa nak jadi baik kena solat, sebab solat dapat baikkan orang (mencegah kemungkaran) dan sesiapa yang bersolat tak semestinya dah baik. Jika masih melakukan kemungkaran maka pasti ada yang tidak kena pada input (niat) dan proses (ketika solat itu)"oleh itu, jangan hanya menjaga puasa tetapi solat diabaikan..itulah yang terjadi pada umat zaman sekarang..samaada ibu bapa ataupun masyarakat sekeliling harus peka terhadap situasi yang berlaku..

Kenapa Ramadan kita tidak berkesan??

*Berpuasa tetapi tidak solat..

Bagaimana mungkin seseorang itu berpuasa, tetapi meninggalkan rukun Islam yang lebih tinggi iaitu solat. Ia bukanlah masalah hukum ataupun masalah fiqh tetapi ia berkaitan dengan kecacatan serius pada aqidah kita..kerosakan yang melibatkan MINDSET dan WORLDVIEW..Kerana melihat puasa sebagai mekanisme kesihatan diri semata-mata, tanpa ada hubungkait dengan kehambaan diri kepada Allah..justeru puasa kosong daripada roh tarbiyyah dan sekadar memberikan manfaat kepada kebendaan atau duniawi semata-mata..

Cabaran Menuju Taqwa

“Berapa ramai orang yang berpuasa tidaklah dirinya itu mendapat apa-apa daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga.”

(Hadis riwayat Abu hurairah)

Rasulullah s.a.w telah memberi peringatan tentang betapa ramai yang gagal memperolehi tawaran2 hebat Ramadhan, kecuali lapar dan dahaga yang sia-sia..Justeru tidak sempurna hasil TAQWA setelah menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan mungkin disebabkan input berkaitan dengan IMAN dalam hal dalaman manusia..

Kisah sahabat nabi berkaitan dengan makna TAQWA:

~ Umar al-Khattab bertanya kepada Ubai bin Kaab makna Taqwa :

~ Ubai (jawab dalam bentuk soalan semula) : "Pernahkah kamu melalui jalan yang

berduri?"

~ Umar : "Sudah tentu"

~ Ubai : "Apa yang kamu lakukan?"

~ Umar : "Saya menyingsing pakaian dan berjalan penuh hati-hati agar tidak terkena

duri."

~ Ubai : "Itulah Taqwa"

*TAQWA itu ibarat berjalan dengan penuh hati-hati, tidaklah berjalan tanpa rasa peduli dengan apa yang dilalui*ia sangat berkaitan dengan kawalan diri seseorang...Seterusnya Ust sangat menekankan berkaitan dengan pengawalan diri iaitu SABAR..*jadilah orang yang sabar*...

“Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu) dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan." surah an-nahl

4 jenis sabar:

~ الصبر بااللَّه = **

~ الصبر مع اللَّه = sabar dengan Allah dalam berbuat amalan

~ الصبر لِلَّه = sabar kerana Allah perintahkan

~ الصبر عن اللَّه = sabar dari Allah (jangan sesekali sabar dengan sabar yang ini)

Jadikanlah pakej2 ramadhan seperti Tadarus, Sedekah, Qiamullail dan segala jenis ibadah sebagai proses kita membina diri sebagai hamba Allah yang BerTAQWA...setakat ini sahaja sedikit perkongsian dari ana walaupun banyak lagi yang ingin diberi..terimalah sekadarnya...=)

Tq geomaira90 ats perkongsian ilmu ini...especially to saifulislam...


Khamis, 30 Jun 2011

::Catatanku::


Bismillahirrahmanirahim….

:: Alhamdulillah masih diberi ruang dan kesempatan diri ini untuk terus merasa nikmatMU yang semuanya hanya pinjaman…kali ni hanya ingin mencoretkan catatan yang dilalui sepanjang masa2 dan saat yg telah berlalu..ana merasakan apa yang berlaku terhadap diri ini sebagai muhasabah ujian kepada ana..bila difikir2kan ya ni semua ada hikmahnya..teringat pada firman Allah “Sesungguhnya Allah tidak akan menimpakan sesuatu itu melainkan ia mampu melaluinya”…memang betul apa yang berlaku banyak memberi(disebalik) pengajaran & sesuatu kepada ana..segala nikmat yang ada dimuka bumi ni termasuklah nikmat paling bernilai iaitu kesihatan..tiba masa bila sampai ujian terhadap kita pastinya kadang2 terasa berat tapi harus dilalui..wahai saudara2ku…ingatlah kita sentiasa akan nikmat itu hanya pinjaman semata-mata andai dibiarkan dengan kelalaian dunia bila2 masa sahaja peringatan itu akan datang..buat muhasabah diri ini agar sentiasa mengingatiMu Ya Allah…

:: Baru-baru ni sekali lagi berkesempatan mengikuti satu program iaitu “Kem Jati Diri Remaja”.. sebelum semuanya berjalan ana sempat bertemu dengan beberapa sahabat ana..rasa2nya hampir sebulan lebih juga x bertemu..maklumlah sejak sama2 menamatkan pengajian ni kemungkinan nak berjumpa tu x tau lagi…tapi Alhamdulillah kebetulan yang tak dijangka berjumpa kembali di kolej (k.Qas, Ainul, Akmal)..ya memang rindu pada semua termasuklah adik2 yang juga sama di tempat pengajian ana…semoga ukhuwah kita berpanjangan & dipelihara olehNya..insyaAllah..

::Bermulanya program “Kem Jati diri Remaja” bertempat di SMK Sungai Baging Cherating yang mana semua pelajar daripada tingkatan 3 dan 5..sebelum ana berangkat ke program ana difahamkan peserta2nya di kalangan pelajar2 yang bermasalah..pada mulanya ana agak risau juga takut2 x boleh nak handle memandangkan ana kurang sihat tetapi rupa-rupanya tidaklah seperti yang dikhabarkan betul adik2 ni memang agak nakal tapi mudah dibimbing…walaupun banyak program yang pernah ana ikuti sebelum ni bagi ana, ada sesuatu yang baru anadapat bersama2 dengan adik2 SMK Sungai Baging…di antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti LDK, Qiamullail, Malam Muhasabah, Surat Wasiat dan etc…program yang hanya berjalan selama sehari setengah namun banyak isi dan manfaatnya..sepanjang pemerhatian ana, adik2 ni sebenarnya berpotensi untuk berjaya cuma perlu dipegang dan terus dimotivasi samaada daripada keluarga juga pihak sekolah sendiri…semoga adik2 SMK Sungai Baging mampu membuat perubahan dan mencipta kejayaan di dunia mahupun di akhirat..InsyaAllah…ameen2x




::Buat sahabat ana yang sentiasa menemani sepanjang berprogram Ukht Syafinaz terima kasih banyak2 yea..jaga ana yang kurang mampu terkadang lemah..juga ingatkan ana bila waktu makan ubat pasti diingatkan…kadang2 penat rasanya menelan ubat-ubatantapi apakan daya setakat ni dengan ubat2 ni la ana bergantung…tapi ape2pun semuanya datang daripadaNya…

:: Buat adikku Ummu insyaAllah ada rezeki & ruang kita jumpa lagi terubat rindu bila bersua …semoga ukhuwah ini sentiasa di pelihara olehNya…=)


~suka sangat lagu I believe~


Sabtu, 4 Jun 2011

:Pergi tak kembali:


Lebih kurang jam 8.30pg ana menerima sms daripada seorang sahabat mengatakan bahawa Allahyarham Uktie Wahida telah kembali ke Rahmatullah...ana baca berulang kali sms yg diterima..bukan x percaya tetapi terasa ana kehilangan seorang sahabat yang pernah sama2 menjejak di medan ilmu(KIPSAS)...airmata untuk sahabat yg telah pergi buat selama-lamanya..Ya Allah hambamu redha...teringat masa bersama arwah seorang yang friendly, baik...kenangan tika bersama xkan ana lupakan..beberapa sms ukhuwah arwah ukhtie wahida yang pernah dikirimkan kpd ana masih lagi tersimpan di inbox hp ana(sebak)..Sesungguhnya Allah lebih menyayangimu, ku doakan agar ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman..SEMOGA KITA JUGA SENTIASA BERSEDIA UNTUK MENGHADAPINYA...

AL-FATIHAH

Khamis, 2 Jun 2011

Rejab datang lagi...



Hari ke hari bulan ke bulan akhirnya rejab datang lagi...alhamdulillah masih diberi ruang untuk berada bersama..sahabat2 ayuh kita sama2 menghayati dan mensyukuri setiap masa, detik, saat, yang diberikan untuk menjalani kehidupan sebagai seorang hamba Allah...inilah saat kita untuk menambah amal ibadah tetapi perlu diingat jangan sampai masuknya bulan2 tertentu baru nak beramal!!apabila kita singkap kembali sejarah catatan peristiwa penting yang pernah berlaku ketika bulan rejab menjelma antaranya ialah:


1) Peristiwa isra' Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab mengikut pendapat sebahagian besar ulama' Islam. Ia adalah peristiwa di mana Rasulullah s.a.w. telah dijalankan dari Mekah ke Baitul Maqdis dan kemudiannya diangkat ke langit untuk bertemu Allah s.w.t. Di sinilah bermulanya kefardhuan solat lima waktu kepada umat Muhammad s.a.w.

2) Peristiwa hijrah yang pertama ke negeri Habsyah oleh beberapa orang sahabat Rasululullah s.a.w. termasuk termasuk saidina Usman bin Affan r.a. dan isterinya Ruqaiyah binti Rasulullah s.a.w. Penghijrahan ini bertujuan menyelamatkan akidah di samping keselamatan diri ekoran tekanan dan ancaman hebat oleh puak musyrikin Mekah ketika itu.

3) Peristiwa perang Tabuk yang berlaku pada tahun kesembilan Hijrah. Ia adalah peperangan yang dipimpin oleh Rasulullah s.a.w. sendiri untuk menentang tentera Rom yang ingin mengembangkan pengaruhnya ke semenanjung Tanah Arab ketika itu. Walaubagaimanapun akhirnya tentera Rom membatalkan hasrat mereka kerana merasa gentar dan takut dengan kehebatan dan kekentalan jiwa tentera Islam. (haluan tarbawi)


oleh itu, marilah sama2 tingkatkan amalan di bulan rejab sebelum sampainya Ramadhan... selamat beramal...=)